دستور پخت غذاهای تغذیه ای غذاهای ایرانی - انواع پلو (Types of pilaf)

نکات تغذیه ای و طرز تهیه انواع پلو     (Types of pilaf)

نکات تغذیه ای و طرز تهیه انواع پلو    (Types of pilaf)

دستور پخت شماره  ۲۳۸۱ تا ۲۴۳۰

کاربر گرامی در دستور پخت های  ۲۳۸۱  تا ۲۴۳۰ به بیان دستور پخت حرفه ای انواع  پلو (Types of pilaf) به همراه نکات ویژه پخت و اطلاعات مربوط به ارزش غذایی آنها طبق نظر برترین سرآشپزها خواهیم پرداخت؛ همچنین با بررسی این مطالب که مصرف هر کدام از انواع پلو  برای چه کسانی مفید بوده و به آنها توصیه می شود و برای چه افرادی مضر است و باید از مصرف این نوع از پلوها  اجتناب کنند تلاش می کنیم جایگاه دقیق هر یک از این غذاهای  اصیل  ایرانی   را در سفره شما کاربران گرامی بصورت علمی و شفاف روشن نمائیم. 

سرفصل های مورد اشاره تیم متدمن در این دسته مقالات عبارتند از:

دستور تهیه حرفه ای انواع پلو های زیر:

        اسلامبولی (استامبولی) پلو 
        سبزی پلو
        والک پلو 
        کال پلو
        قیمه پلو
        لپه پلو
        ماش پلو
        آلبالو پلو
        کشمش پلو
        عدس پلو
        قارچ پلو
        باقالا پلو
        شبت پلو (شوید پلو)
        رشته پلو
        مرصع پلو
        شیرین پلو
        ادویه پلو
        کلم پلو
        لوبیا پلو
        زرشک پلو
        هویج پلو
        آجیل پلو
        کلم قمری پلو
        پلو مجلسی با رولت مرغ
        پلو هفت رنگ
        تره فرنگی پلو
        پیازچه پلو
        سیب زمینی پلو
        کاری پلو با میگو
        نخود فرنگی پلو

دلایل علمی توصیه به افراد جهت مصرف این غذاهای اصیل ایرانی 

دلایل عدم توصیه یا احتیاط در مصرف این غذاهای اصیل ایرانی به برخی افراد با شرایط خاص

ارائه نکات ویژه برای تهیه هر یک از این غذاهای  اصیل ایرانی 

ارائه اطلاعات مربوط به ارزش غذایی هر یک از انواع پلو  شامل:
میزان کالری موجود در هر وعده غذایی
میزان درشت مغذی های موجود در هر وعده غذایی
تحیلی تاثیر مصرف هر نوع پلو  در تامین درشت مغذی های روزانه بدن شما
تحلیل منابع ریز مغذی های موجود در هر نوع پلو

دستور پخت تخصصی شماره ۲۲۸۱ ( اسلامبولی پلو - Islamboli pilaf )

آنچه در دستور پخت تخصصی شماره ۲۳۸۱ به آن می پردازیم دستور پخت اسلامبولی (استامبولی) پلو - Islamboli pilaf به همراه اطلاعات تغذیه ای آن برای ۴ تا ۶ نفر بعنوان غذای اصلی است.
 

مصرف این غذا به چه کسانی توصیه می شود؟

     کلیه افراد سالم می توانند در چهارچوب برنامه رژیمی خود از این غذا استفاده کنند، همچنین در بچه ها و بخصوص کودکانی با مشکل کمبود وزن ، این غذا می تواند یک غذای پر انرژی و مناسب برای جبران کمبود وزن آنها باشد. 

افرادی که باید در مصرف این غذا احتیاط کنند چه کسانی هستند؟

     در افراد دیابتی ، بیمارانی که مشکل تخمدان پلی کیستیک دارند و همچنین بیمارانی با مشکل کبد چرب دارند بهتر است مصرف این غذا را طبق توصیه های رژیمی خود محدود نمایند. همچنین افراد چاق نیز به دلیل حجم بالای کربوهیدرات در این غذا باید مصرف آن را در چهار چوب برنامه رژیمی خود دنبال کنند.

مواد تشکیل دهنده :

کاربر گرامی اطلاعات مربوط به ارزش غذایی اسلامبولی (استامبولی) پلو ، بصورت خلاصه شده و مفید در جدول مربوط به مواد تشکیل دهنده آن قرار دارد، اما توجه شما را به موضوع ارزشمند زیر در ارتباط با این غذا جلب می کنیم:

۱. وجود سطرهای خالی در جدول فوق به این معنا نیست که ماده غذایی موجود در این سطرها (مانند رب گوجه فرنگی) عاری از میکرونوترینت ها ( Micronutrient / ویتامین و املاح معدنی ) هست، بلکه قطعا در هر کدام از این مواد غذایی ویتامین و املاح معدنی و مواد مغذی وجود دارد، اما مقدار آنها در حدی نیست که بتوان آنها را جز رفرنس آن ماده مغذی در نظر گرفت.

۲. ویتامین و مواد معدنی نام برده در غلات کامل و دانه غلات وجود دارند یعنی اگر برنج قهوه ای و یا آرد کامل گندم استفاده شود نیز از نظر این ویتامین و مواد معدنی غنی می باشد و می توان به عنوان منبع غذایی این املاح و ویتامین ها در نظر گرفت.

۳. روغن های مایع گیاهی منبع ویتامین E می باشد . ( مانند آفتابگردان ، سویا ، ذرت ، کانولا و... )

دستور پخت  اسلامبولی (استامبولی) پلو : 

 ابتدا برنج را پاک کنید و ۳ بار با آب نیم گرم بشویید. سپس با ۵ لیوان آب و ۴ قاشق سوپ خوری نمک به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید.
پیاز را با روغن در قابلمه ای متوسط تفت دهید تا طلایی شود. برنج را در صافی بریزید تا آب آن برود، سپس به پیاز اضافه کنید و ۲ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید. رب گوجه فرنگی را نیز اضافه کنید و یک دقیقه با برنج تفت دهید.
گوجه فرنگی را با پوست پوره کرده و ۴ لیوان از آن را جدا کنید. آب گوجه فرنگی و ۲ لیوان آب را به برنج اضافه کنید تا روی حرارت متوسط بجوشد. سیب زمینی را اضافه کرده و پس از اینکه آب برنج کشیده شد، حرارت را ملایم کنید. در قابلمه را ببندید و برنج را دم کنید. 
اسلامبولی پلو را در دیس بکشید و کره آب کرده را روی آن بدهید. می توانید اسلامبولی پلو را با قیمه پخته یا ماهی دودی پخته یا تخم مرغ نیمرو سرو کنید.

نکات ویژه برای پخت این غذا :

       به این غذا اسلامبولی (استانبولی) گفته می شود زیرا در پخت اصلی ان باید از نوع خاصی از سیب زمینی که به نام سیب زمینی اسلامبولی (استانبولی: Fingerlings یا سیب زمین انگشتی) معروف است استفاده نمود، این نوع سیب زمینی در بلوچستان ایران کشت می شود.
       در صورتی که از سیب زمینی معمولی به جای سیب زمینی اسلامبولی استفاده می کنید، سیب زمینی را هنگام دم گذاشتن برنج اضافه کنید.

      دمی عدس:          برای پخت دمی عدس، ۲ لیوان عدس پخته و ۳۰۰ گرم گوشت قیمه ای پخته را به جای سیب زمینی اسلامبولی با برنج مخلوط کنید.

      چکدرمه:              چکدرمه مانند اسلامبولی پلو آماده می شود، با این تفاوت که گوشت قورمه نیز به آن اضافه می گردد.

کاربران گرامی در بالا به میزان درشت مغذی هایی که شما با مصرف این غذا بعنوان غذای اصلی یا پیش غذا طبق دستور پخت بدست می آورید اشاره شده است با مقایسه این اعداد با داده های حاصل از درشت مغذی های روزانه در صفحه ماشین حساب BMI متدمن می توانید متوجه شوید با خوردن این غذا چه میزان از نیاز روزانه خود به درشت مغذی ها را می توانید تامین کنید.

کاربر گرامی لطفا جهت دریافت کامل دسته دستور پخت های مربوط به " انواع پلو (Types of pilaf)   با شماره های  ۲۳۸۱  تا  ۲۴۳۰ " از سلسله مقالات مربوط به " آموزش دستور پخت غذاهای  اصیل ایرانی " و بهره مندی کامل از نکات ویژه موجود در آنها از جمله :

دستور تهیه حرفه ای کامل غذاها
دلایل علمی توصیه یا عدم توصیه به مصرف این غذاهای اصیل ایرانی 
نکات ویژه و خاص برای تهیه غذا
ارائه اطلاعات مربوط به ارزش غذایی هر یک از انواع پلو (Types of pilaf)

با ثبت نام در سایت و انتخاب یکی از پکیج های زیر ، ضمن دریافت رژیم و مشاوره به اطلاعات کامل موجود در این مقالات نیز دست یابید :
پکیج لاکچری ۴
کانال اینستاگرام مجموعه متدمن (https://www.instagram.com/metodeman)
تماس با تیم پشتیبانی مجموعه متدمن ( ۰۹۳۶۴۰۸۹۸۹۸ - ۰۲۱۵۵۳۶۴۶۸۵ )

نظرات و دیدگاه های شما