تغذیه و دستگاه لاغری فرکانس رادیویی (RadioFrequency-RF)

معرفی و آنالیز دستگاه تناسب اندام موضعی RF (از منظر علم تغذیه)

معرفی و آنالیز دستگاه تناسب اندام موضعی RF (از منظر علم تغذیه)

مقاله شماره ۵۳۰۱ 

Frequency Radio یا RF

RF سرواژه های عبارت Radio Frequency می باشد و در اصل به امواج الکترومغناطیس با فرکانسی در محدوده فرکانسی امواج رادیویی گفته می شود. RF اولین بار ۷۵ سال پیش ، وارد علم پزشکی شد و به علت داشتن خواص ویژه و منحصر به فرد کاربرد هایش هر روز بیشتر شد.
درمان رادیوفرکوانسی یا آر اف (RF) یک روش درمان غیر تهاجمی است که برای تغییر شکل لایه ‌های زیر سطح پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از یک دستگاه پیشرفته استفاده می شود که به ‌طور خاص برای از بین بردن بافت‌های چربی اضافی طراحی شده است، لذا از این طریق می‌توان سلولیت را نیز تحت درمان قرار داد. 

در Radio Frequency ترماژ، می توانیم فرکانس هایی با طول موج های پائین یا بالا را به بافت ها یا بخش های گوناگون بدن بخصوص بافت های چربی ارسال کنیم که این فرکانس ها بسته به نوع آنها دارای میزان انرژی و عمق نفوذهای گوناگونی هستند. بعبارت ساده می توان گفت، فرکانس های پایین، دارای نرخ نفوذ بالاتر و فرکانس های بالا، دارای نرخ نفوذ پایین تری اند و این یعنی با داشتن توانایی کنترل عمق نفوذ و امکان کنترل حرارت مطلوب، متخصصین می توانند از تکنولوژی RF جهت تحقق اهداف علمی یا پزشکی/درمانی خود استفاده کنند. 
به تکنولوژی RF تشریح شده در بالا بصورت خلاصه شده پلاریزاسیون بافت می گویند، که اساس آن بر ایجاد حالت قطبیت در مولکول های بافت چربی، افزایش متابولیسم سلولی و گرمایش بافت و در نهایت شکستن زنجیره چربی ها در ساختار بافت هدف استوار است. در ادامه این موضوع را برای شما شفاف خواهیم نمود.

استفاده از تکنولوژی RF در لاغری و رفع سلولیت

در تکنولوژی RF ترماژ از امواج رادیوفرکوانسی برای گرم کردن بافت‌ها و تغییر شکل آن‌ها استفاده می‌شود، به این شکل که با ارسال امواج RF به بافت همبند چربی (بافتی که بیشتر از سلول‏های چربی تشکیل شده و انرژی را به صورت لیپید ذخیره نموده است)، آن را در معرض گرمایی که از دستگاه آر.اف ساطع می‏ شود قرار می دهند؛ این گرما موجب آزاد شدن اسیدهای چرب در سیستم لنفاوی بدن شده و سپس سیستم لنفاوی که مانند یک فیلتر برای بدن عمل می کند، اسیدهای چرب آزاد شده را فشرده و خرد خواهد نمود و در نتیجه فرد به لاغری و کاهش یا رفع سلولیت دست خواهد یافت. 
برخلاف روش‌های تهاجمی که عمدتاً بر لایه های سطحی پوست تاثیر می‌گذراند، امواج رادیوفرکوانسی عمدتاً بر لایه ‌های عمیق‌تر پوست همچون درم تاثیر گذاشته و بر لایه ‌های بالایی پوست همچون اپیدرم تاثیر خاص ندارند.
از سوی دیگر فرایند گرمایشی که در طول جلسات درمانی RF ایجاد می شود، موجب انقباض الیاف کلاژن در پوست شده که این انقباض ممکن است موجب محکم شدن و لیفت پوست نیز گردد و ظاهر پوست را نیز تا حدی جوان‏تر سازد، زیرا بر اثر افزایش متابولیسم فیبروبلاست‏ ها در زیر سطح پوست؛ این امکان وجود دارد که الیاف کلاژن و الاستین جدید در پوست تولید شود. 

با مشاهده این ویدئو آموزشی می توانید به درکی صحیح از فرآیند لاغری با دستگاه RF دست یابید:

asdas

بررسی عملکرد RF طبق فیلم آموزشی

همان گونه که در فیلم مشاهده نمودین امواج RF باعث گرم شدن زیاد موضعی پوست و افزایش گردش خون در پوست می شوند، که این امر خود موجب تغییر شکل و بازسازی فیبریلار کلاژن می شود. این تغییرات ممکن است منجر به سفت شدن پوست و بهبود سلولیت در بدن نیز گردد، از سوی دیگر گرمای RF می تواند بر متابولیسم سلولهای چربی ، تخریب و کاهش حجم سلولهای چربی نیز تأثیر گذار باشد.

برای گرفتن نتایج بهتر و سریع تر از RF می‌توانید، آن را با تکنولوژی لیزر و کرایولیپولیز تلفیق کنید، زیرا استفاده از روش RF به تنهایی در کوتاه مدت زیاد اثر بخش نخواهد بود. (تقریبا به ۱۰ جلسه درمانی - ۶ ماه زمان - نیاز خواهید داشت)

اگر در اندیشه استفاده از دستگاه RF و انجام این عمل هستید، اطلاعات زیر می‌تواند برای شما مفید باشد و کمک کند تا به درک بهتری از این روند دست یابید. البته این مقاله نمی‌تواند پاسخگوی تمامی پرسش‌هایی باشد که در ذهن شما نقش بسته است، چرا که نتایج حاصل از RF به خصوصیات فردی بیمار و متخصص انجام دهنده آن بستگی دارد. اما می تواند به شما کمک کند تا تصوری بهتر و دقیق تر از این فرآیند و آنچه بعد از انجام آن برای شما حاصل می گردد داشته باشید.

سوالات خود را از ما بپرسید:

اگر در این مقاله مطلبی وجود دارد که به خوبی متوجه آن نشده‌اید، می توانید از قسمت “پرسش و پاسخ” استفاده نموده و با تیم متدمن مشورت کنید، همچنین تلفن ۰۹۳۶۴۰۸۹۸۹۸ نیز در بخش پشتیبانی پاسخ گوی سوالات شماست.

انتخاب نوع مواج و هندپیس در RF

همان گونه که قبلا اشاره شد، از تکنولوژی RF برای طیف گسترده ای از فعالیت ها در زمینه زیبایی و تناسب اندام استفاده می شود، برخی از این تکنولوژی جهت لاغری موضعی استفاده می کنند، برخی آن را برای رفع سلولیت در پوست بدن خود بکار می گیرند و عده ای نیز از آن جهت از بین بردن حالت شل شدگی و جوان سازی پوست خود استفاده می کنند. 
اما شاه کلید استفاده از یک دستگاه برای تمامی فعالیت های زیبایی و تناسب اندام فوق را می توان در قدرت کنترل انرژی ساطع شده از امواج دستگاه RF و میزان عمق نفوذ و سطحی از بافت های بدن که تحت تاثیر امواج RF قرار می گیرد، خلاصه نمود. 

"مونوپولار" آر اف، "بای پولار" آر اف، "تری پلار" آر اف یا "مولتی پلار" آر اف کدام یک؟

همان گونه که در تصاویر فوق مشاهده می فرمائید، می توان با انجام یک سری از تنظیمات و تغییر هندپیس دستگاه RF میزان نفوذ، حرارت منتقل شده با بافت و سطحی از بافت که تحت تاثیر امواج RF قرار می گیرند را کنترل نمود.

بر این اساس چهار نوع رایج از هندپیس ها برای متخصصین طراحی شده است: 
       ۱) هندپیس های مونوپولار 
       ۲) هندپیس های بای پولار 
       ۳) هندپیس های تری پلار
       ۴) هندپیس های مولتی پلار

هندپیس مونوپولار (mono polar یا Uni polar)

هندپیس دستگاه در این حالت تک قطبی بوده و بیشترین مقاومت در نوک آن وجود دارد. آراف مونوپلار نسبتا عمقی نفوذ کرده (حدود ۲۰ میلیمتر ) و بنابراین هم پوست و هم بافت چربی زیر پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و از این رو برای درمان سلولیت و چاقی موضعی در نواحی گوناگون بدن و تا حدی لیفت و جوانسازی پوست بکار می رود. در این حالت، متخصص از یک پلیت نیز به عنوان اتصال به بدن برای عبور جریان و کمتر کردن مقاومت بدن در برابر عبور جریان جهت دستیابی به عمق نفوذ بیشتر استفاده می کند. 
همان گونه که در تصاویر قبل مشاهده فرمودین بیشترین عمق نفوذ امواج در دستگاه RF در این حالت خواهد بود، از سوی دیگر در این حالت بیشترین حرارت در عمق بافت و بخش Hypodermis یا Fatty tissue پوست ایجاد می گردد، که نتیجه آن ار بین رفتن چربی ها خواهد بود. 
فرکانس های مورد استفاده در آراف‌های مونوپولار  بین ۰.۳MHz تا حدود ۰.۵MHz می باشد.

هندپیس بای پولار (bipolar)

هندپیس این دستگاه دارای دو قطب + و - برای عبور جریان می باشد و نیاز به پلیت برای عبور جریان ندارد. آراف‌های بای پولار در عمق کمتری از پوست ( بین ۲ تا ۶ میلیمتر ) نفوذ می کنند و فقط روی سطح پوست اثرگذار است، به همین دلیل تنها می تواند برای کلاژن سازی پوست را تحریک کند و سبب سفت تر شدن (لیفت) و جوانسازی پوست گردد. بعبارت دیگر از آنجائی که در تکنیک بای پلار امواج فقط می توانند تا عمق ۶ میلی متری نفوذ کنند و به همین دلیل فقط بخش هایی محدود از ناحیه درم (Dermis) تحت تاثیر قرار می گیرد و هسته مرکزی میدان در ناحیه اپیدرم (Epidermis) قرار خواهد گرفت و دمای این بخش همان گونه که در تصاویر نمایش داده شده تا حدود ۴۸ درجه سانتی گراد بالا خواهد رفت با تریگر کردن ساختار کلاژنی به جوانسازی کلاژن ها (Rejuvenation) و بازسازی ساختار گراف همبند کلاژنی آنها منجر می شود. 
فرکانس های مورد استفاده در آراف‌های بای پولار بین ۰.۵MHz تا حدود ۱MHz می باشد.

هندپیس تری پلار (Tri-polar)

هندپیس این دستگاه دارای سه الکترود (دو تا با قطب + و یکی با قطب -) برای عبور جریان می باشد و نیاز به پلیت برای عبور جریان ندارد. تفاوت عمده آراف‌های تری پولار با انواع بای پلار در این است که بیمار در هنگام استفاده از نوع بای پلار گرما را در سطح پوست خود حس می کند اما در نوع تری پلار بیمار احساس می کند که از درون بافتش دارد گرم می شود و حتی در زمانی که شما احساس می کنید که سطح پوست شما گرم شده، در واقع سطح پوست شما هنوز هم سرد است.
فرکانس های مورد استفاده در آراف‌های تری پولار تا حدود  ۱MHz می باشد. 

هندپیس مولتی پلار (Multi-polar)

هندپیس این دستگاه دارای چند الکترود با قطب + و چند الکترود با قطب - برای عبور جریان می باشد و نیاز به پلیت برای عبور جریان ندارد. تفاوت عمده آراف‌های مولتی پولار با انواع چند قطبی قبلی در این است که منطقه وسیع تر و عمق نفوذ بیشتری دارند و برای لیفت پوستی مناسب اند ولی در لیپولیز بافت چربی تاثیری ندارند. 
با افزایش تعداد قطب های هندپیس، عملا عرض گرمای ایجاد شده در بافت هدف گسترش می یابد و با کاهش آنها می توانید شاهد افزایش طول گرمای حاصل از عبور میدان الکترومغناطیسی در بافت هدف باشیم.
فرکانس های مورد استفاده در آراف‌های تری پولار تا حدود  ۵MHz می باشد. 

مزایای درمان با رادیوفرکوئنسی (RF)

     ۱) درمانی غیر تهاجمی با نتایجی عالی: گرچه تکنولوژی RF یک درمان غیر تهاجمی است اما این درمان می تواند نتایجی شبیه روش های درمان جراحی برای از بین بردن بافت چربی بدن داشته باشد؛ از سوی دیگر این درمان نیازی به دوره نقاهت نیز ندارد و شما قادر خواهید بود این کار را در زمان نهار خود انجام دهید، پس بدون نیاز به بستری شدن می توانید از نتایج بلند مدت آن بهره مند شوید. 

     ۲) حذف چربی های عمقی پوست: با وجودی که اکثر افراد تصور می کنند تغییر شکل بدن همیشه نیاز به استفاده از روش های درمان تهاجمی (جراحی) دارد، درمان با روش رادیوفرکوئنسی این امکان را فراهم کرده که اجزای مختلف بدن با استفاده از یک تکنولوژی خاص که در آن بافت چربی زیر پوست هدف قرار گرفته و به لایه های بالای پوست آسیب وارد نمی شود، تحت درمان قرار گیرد. این روند درمانی از آنجاییکه هیچ عامل خارجی به درون بدن وارد نمی شود، موجب اطمینان از عدم وجود هر گونه عفونت در آینده در بدن می گردد و آن را به عنوان یک روش درمانی ایمن بخصوص برای آن دسته از افرادی که دچار حساسیت پوستی اند و می خواهند ظاهر و ترکیب بدن خود را بهبود بخشند، می گرداند.
 
     ۳) درمان سلولیت: سلولیت یک چربی زیرپوستی دائمی است که منجر به ایجاد حفره در پوست، به خصوص در باسن و ران زنان خواهد شد. سلولیت زمانی که چربی انباشته شده به بافتهای پیوندی در زیر پوست فشار می‌آورد، ایجاد می‌شود. جمع و سفت شدگی پوست با استفاده از امواج رادیویی و هدف قرار دادن چربی‌های زیرپوستی را با انتشار امواج RF به منظور گرم نمودن لایه‌های چربی زیر پوست که موجب انقباض و سفت شدگی بافتها و افزایش گردش جریان خون می شود به معنی آن است که انباشته‌های چربی از طریق سیستم لنفاوی دفع شده و ظاهر سلولیت‌ها کاهش پیدا خواهند نمود، لذا به کمک درمان رادیوفرکوئنسی (RF)، امروزه بسیاری از مشکلات ایجاد شده به خاطر ابتلا به سلولیت قابل درمان هست.

     ۴) از بین بردن سلول های چربی نامطلوب، سفت و صاف کردن پوست بدن و از بین بردن ناهمواری های پوست و نیز لاغری موضعی نیز از دیگر مزایای استفاده از دستگاه RF است ، به گونه ای که برخی از افراد گاهی به دستگاه RF اتوی پوست و بدن نیز می گویند.

     ۵) هنگامی که از این روش به عنوان یک درمان برای لاغری موضعی استفاده می شود، بیمار می تواند تغییر در شکل و حالت پوست خود را پس از کاهش زیاد وزن که در اثر رژیم غذایی، ورزش یا حتی اعمال جراحی مانند لیپوساکشن اتفاق افتاده را مشاهده نماید.
 
     ۶) درمان با روش رادیوفرکوئنسی برای اکثر نقاط بدن قابل استفاده است، لذا از این روش می توان برای ناحیه صورت افراد و به طور خاص جهت ایجاد اصلاحات محدود در پلک، غبغب، گونه ها و حتی چین و چروک های پیشانی بدن نیز استفاده کرد.
 
     ۷) سفت شدن و جوان‌سازی پوست، بهبود خاصیت ارتجاعی و رنگ پوست: با پیرتر شدن، فرایند بازسازی سلولهای پوستی کاهش پیدا نموده وآهسته می‌شود که منجر به از دست رفتن کلاژن، الاستین (نوعی پروتئین)، خطوط ریز روی صورت، پوست شل و آویزان خواهد شد. سفت کردن پوست با استفاده از امواج رادیویی، فیبرهای پروتئینی پوست را تحریک می‌نماید که منجر به الاستیک نگاه داشتن پوست و افزایش کلاژن و در نتیجه ظاهری جوان‌تر خواهد شد. 

تفاوت های RF و لیزر در لاغری و ترمیم پوست

     ۱) لیزر به دلیل خاصیت جذب توسط رنگدانه ملانین در برخی از انواع پوست ها قابل استفاده نمی باشد اما RF این محدودیت ها را ندارد و در همه ی انواع پوستی با هر رنگ و کیفیتى با ایمنى کامل ، قابل انجام می باشد.

     ۲) انجام RF جهت درمان شل شدگی ها و افتادگى های پوستی (skin skin tightening) و همچین درمان چاقى هاى موضعى ، کاملاً بدون درد می باشد و به هیچ نوع ماده بی حس کننده ای نیازی ندارد.

     ۳) عمق نفوذ امواج RF در پوست نسبت به لیزر بیشتر است، لذا می توان نتیجه گرفت که در افرادی که لایه هاى پوست آنها آسیب دیده، براى جوان سازى سطح پوست می توانند از لیزر Co ۲ فرکشنال و براى جوانسازى عمق پوست ، از RF استفاده کنند.

عوارض جانبی درمان

درمان با امواج رادیوفرکوئنسی به خاطر امکان دستیابی به نتایج مورد انتظار بدون وارد شدن آسیب به بدن معروف می باشد. به هر حال این درمان الزاماً ۱۰۰% بدون خطر (ریسک) نیست و برخی از عوارض جانبی معمول درمان با امواج رادیوفرکوئنسی به شرح زیر است:
     ۱) قرمز شدن پوست
     ۲) ورم محدود
     ۳) حساسیت بیش از حد نواحی تحت درمان 
     ۴) ایجاد فرورفتگی در پوست
     ۵) سوختگی :
     مهم‌ترین خطر ناشی از انجام درمان به روش رادیو فرکانسی سوختگی است که ممکن است به وسیله دستگاه ایجاد شود اما این اتفاق واقعاً به ندرت رخ می‌دهد و در صورتی که یک پزشک مجرب این فرایند را انجام دهد چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد. 

افرادی که نمی توانند از دستگاه RF استفاده کنند:

در صورتی که شما جزو یکی از گروهای زیر هستید به شما توصیه جدی می کنیم که قبل از هرگونه اقدام برای انجام درمان یا لاغری با دستگاه RF با پزشک متخصص خود مشورت نموده و از درست بودن تصمیم خود اطمینان حاصل نمائید:
     ۱) افراد با مشکلات قلبی یا کسانی که تنظیم کننده ضربان قلب مصرف می کند
     ۲) افراد مبتلا به بیماری های کبد
     ۳) افراد مبتلا به بیماری های کلیه
     ۴) افراد مبتلا به بیماری های دیابت یا مشکلات سیستم ایمنی
     ۵) خانم های باردار و شیردهی
     ۶) به طور کلی افرادی که ارتز یا پروتز فلزی در بدن خود دارند نمی توانند از دستگاه آر اف برای لاغری استفاده کنند زیرا این فلزها به عنوان قطب منفی انرژی زیادی جذب کرده و باعث سوختگی می شوند.
     ۷) بیماران دارای بافت پیوندی و عضلانی
     ۸) افراد مبتلا به لوپوس 
     ۹) افراد مبتلا به درماتوز ( التهاب پوست )
    ۱۰) افراد مبتلا به عفونت شدید
    ۱۱) افرادی که سابقه سرطان پوست و دیگر سرطان ها را دارند
    ۱۲) افراد دارای فشار خون بالا، خم پسوریازیس، اگزما و راش فعال
    ۱۳) افراد دارای بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند HIV
    ۱۴) افرادی که دارای سابقه هر گونه جراحی در نواحی درمان در ۳ ماه گذشته هستند
    ۱۵) افراد دارای سابقه تب خال عودکننده
    ۱۶) افراد دارای سابقه درم ابرشن و پیلینگ شیمیایی 
    ۱۷) افرادی که در ۶ ماه اخیر تزریق فیلر (ژل یا چربی) و بوتاکس انجام داده ‏اند. 
    ۱۸) افرادی که ضربان ساز قلب (پیس میکر) دارند. 

نحوه انجام فرایند لاغری موضعی با دستگاه آر اف

قبل از این که شما تحت درمان رادیو فرکانسی قرار گیرید، باید با یک متخصص زیبایی مشورت کرده تا وی تعیین کند که چه نوع درمانی برای شما مناسب است. در خلال جلسه مشاوره، متخصص زیبایی فرایند را به طور کامل برای شما شرح می‌دهد و از شما در مورد سابق پزشکیتان سؤالاتی می‌پرسد سپس یک رضایت‌نامه به شما داده می‌شود که باید آن را به دقت مطالعه کرده و امضا نمایید. این که فرایند برای شما چگونه انجام می‌شود به نوع دستگاه لاغری RF مورد استفاده توسط پزشکتان بستگی دارد. درمان با آر اف معمولاً دردناک نیست ولی به هر حال، در برخی موارد قبل از انجام فرایند rf از بیحس کننده‌های موضعی برای به حداقل رساندن ناراحتی بیمار در حین انجام فرایند استفاده می‌شود. در برخی موارد ممکن است پزشک قسمت‌هایی که باید تحت درمان قرار گیرند را علامت‌گذاری کند. یک ژل یا کرم روی ناحیه‌ای که باید تحت درمان قرار گیرد مالیده می‌شود. ابزار دستی دستگاه آر اف روی ناحیه تحت درمان به چرخش درآورده می‌شود و انرژی را به بافت‌های عمیق ارسال کرده تا سلول‌های چربی تجزیه شده و تولید کلاژن تحریک شود.

RF انرژی به درون لایه‌های پوست نفوذ نموده و به صورت منتخب، بافتهای پوستی و دیگر سلول‌هایی که رشته‌های کلاژن در آن قرار می‌گیرند را گرم کنند. گرمایش موضعی منجر به انقباض فوری رشته‌های کلاژن و به صورت همزمان، افزایش متابولیسم سلولهای تولید کننده ماتریکس خارجی سلول و در نتیجه تسریع تولید رشته‌های جدید الاستین و کلاژن خواهد شد. انقباض رشته‌های کلاژن و بازسازی انباشت‌های الاستین و کلاژن، لاسه‌های پوستی را سفت‌تر و ظاهر پوست را جوان تر، سالم‌تر و نرم‌تر خواهد نمود. این روش درمانی همه جانبه و همه کاره در سفت سازی و بالاکشیدن پوست شل در مناطق بسیاری از بدن به کار گرفته می‌شود؛ از مناطق محبوب برای تحت درمان قرار گرفتن عبارتند از شکم و گردن. یک ژل خنک‌کننده پس از انجام فرایند روی ناحیه درمان شده قرار داده می‌شود. کارایی این روش درمانی بدون درد و جراحی، به صورت بالینی در سفت سازی و بالاکشیدن پوست شل و ایجاد یک پوست جوان تر، سالم‌تر و نرم‌تر به اثبات رسیده است.

چند نکته مهم در رابطه با RF

این درمان نمی تواند جایگزین رژیم غذایی و تمرین های ورزشی شود، همچنین نباید به عنوان یک روش جایگزین برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد.

معمولاً افراد بیمار تغییر در وضعیت خود را با گذشت ۴ جلسه از درمان مشاهده خواهند کرد. به هر حال با توجه به عکس العمل بدن بیمار به این درمان، گاهی اوقات ممکن است برای دستیابی به نتایج لازم نیاز به تعداد جلسات درمان بیشتر (حتی تا ۱۴ جلسه) وجود داشته باشد.

از انجام هرگونه عملی که پیش از جلسات درمانی پوستتان را تحریک نماید، خودداری نمایید. این اعمال می‌تواند شامل برنزه کردن (طبیعی یا مصنوعی) نیز باشد، زیرا ایجاد درد ناشی از گرمای اضافی ناشی از برنزه کردن بر روی پوست آسیب دیده محتمل‌تر خواهد بود؛ با این حال پوست برنزه از قبل مشکلی ندارد. 

بلافاصله پس از جلسه درمان با امواج فراصوت، حمام یا سونای داغ نگیرید. 

سعی کنید یک وعده غذایی کم کالری حاوی پروتئین و نوشیدن حداقل یک لیوان آب گرم (آب گاز دار، pop، قهوه و … ننوشید) قبل و بعد از جلسه داشته باشید. (جهت دریافت رژیم مناسب کلیک فرمائید) 

انجام تمریناتی مانند پیاده روی تند، دوچرخه سواری یا دیگر فعالیت های هوازی برای حداقل سه روز پس از جلسه درمانی به منظور تحریک فعالیتهای لنفاوی، چرا که حذف چربی‌ها از طریق سیستم لنفاوی تا ۷۲ ساعت ادامه پیدا خواهد نمود. از یک برنامه تمرینی مناسب پیروی کنید. 

RF در حضور آب به بهترین شکل انجام خواهد شد، بنابراین از خوردن کافئین و یا داروهای ادرار آور حداقل ۲ روز پیش از درمان، خودداری کنید. نوشیدن آب زیاد به شما در بهبود متابولیزم و افزایش خروج سموم – آزادسازی متابولیت‌های چربی به خارج بدن – کمک می‌کند. 

ماساژی به منظور تخلیه لنف‌ها نیز برای بهبود گردش و سیستم لنفاوی که به تخلیه مایعات کمک می‌کنند، مفید است. 

دستیابی به یک سبک زندگی بدون تنش نیز می‌تواند به بدن در بیرون کشیدن موثر چربی‌ها از مکانهای مختلف کمک کند. 

احتمالا شما پس از انجام این فرایند نیاز بیشتری به دفع ادرار خواهید داشت، زیرا با به کار بردن این روش، درناژ لنفاوی تحریک شده و سلول‌های تجزیه شده چربی از طریق کبد متابولیزه شده و از طریق ادرار دفع می‌شوند. لذا حتماً مقادیر زیادی مایعات بنوشید تا به شما در شستشوی این مواد و دفع آنها از بدن کمک کند. 

مراقبت ‏های لازم برای لاغری موضعی قبل و بعد از استفاده از دستگاه RF

در ادامه به بیان نکاتی بسیار کلیدی می پردازیم که تمامی بیماران باید قبل و بعد از انجام فرآیند RF آنها را بدانند و به آنها عمل کنند تا ضمن حفظ سلامت خود نتایج بهتری از درمان با RF کسب کنند.
قبل از انجام RF:
     ۱) روزانه حداقل ۸ لیوان آب میل کنید. 
     ۲) طبق رژیم غذایی توصیه شده در ۲ الی ۳ نوبت سالاد میوه و سبزیجات مصرف کنید. (جهت دریافت رژیم غذایی مناسب کلیک کنید
     ۳) هر روز زمان مناسبی را به پیاده ‏روی تند و سریع اختصاص دهید. 
     ۴) حداقل یک هفته قبل از انجام آر اف ، مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید، زیرا در روند بهبودی شما اختلال ایجاد می کند.
     ۵) قبل از جلسه درمانی از هیچ گونه لوسیون و کرم موضعی برای سطح پوست بدنتان استفاده نکنید. 

بعد از انجام RF:
     ۱) طبق رژیم توصیه شده مایعات کافی مصرف کنید. (جهت دریافت رژیم مناسب کلیک کنید
     ۲) ممکن است تا ۲۴ ساعت بعد از جلسه درمانی قرمزی و حرارت پوست باقی بماند و سپس بهبود یابد، اما در صورت ادامه یافتن قرمزی و حرارت پوست حتما با پزشک خود مشورت کنید. 
     ۳) روزانه زمان مناسبی را به پیاده ‏روی تند و سریع اختصاص دهید. زیرا باید چربی های اضافی موجود در بدن شما به تدریج دفع یا سوزانده شوند، با انجام فعالیت های تند و سریع شما به شکل گیری یک گردش خون مناسب در بدن خود جهت دست یابی به اهداف فوق کمک می کنید. 
     ۴) تا یک هفته بعد از انجام RF مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید، زیرا در روند بهبودی شما اختلال ایجاد می کند. 
     ۵) شستن با آب خنک یا قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه درمان می تواند موثر باشد.

سوالات مهم و متداول در ارتباط با RF

در هنگام انجام این فرایند بیمار چه احساسی را تجربه می‌کند؟
این روند درمانی برای اکثر افراد بدون درد و بسیار راحت است، اما برای برخی دیگر از افراد ممکن است همراه با درد بسیار اندکی باشد که ناشی از انتشار امواج صوتی درون بدن است که البته آسیبی ایجاد نمی کند و به محض دور کردن دستگاه از بدن، از بین می‌رود. همچنین ممکن است در طول درمان احساس گرم شدن داشته باشید، لذا اگر زمانی با حس گرمای زیادی مواجه شدید، می‌توانید بلافاصله درخواست کنید تا مقدار بیشتری از ژل فراصوت را پزشک برای شما در نظر بگیرد.
RF یک روش درمان بدون درد است. ممکن است گاهس اوقات قرمزی اندکی ایجاد شود ولی هیچگونه دردی ایجاد نخواهد کرد و فراموش نکنید که گرمای ایجاد شده توسط دستگاه که در طول جلسه درمانی حس می‌شود، باید کاملا قابل تحمل باشد.

انجام فرایند آر اف چقدر طول می‌کشد؟
زمان انجام فرایند RF کاملا به ناحیه تحت درمان بستگی دارد و ممکن است بین ۳۰ دقیقه تا ۱۸۰ دقیقه متغیر باشد و این وظیفه پزشک شماست که در مورد مدت زمان انجام فرآیند پس از برنامه‌ریزی برای درمان و پس از جلسه مشاوره با شما صحبت کند.

نتایج حاصل از فرایند RF چه مدت باقی می‌ماند؟
پس از انجام فرایند rf، نتایج حاصله به طور متوسط از ۱۲ تا ۱۸ ماه روی بدن باقی می‌ماند. به هر حال، این مدت به نوع سبک زندگی شما و عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، سن و عوامل ژنتیکی بستگی دارد. لذا شما باید برای حفظ نتایج این فرایند ، نسبت به دریافت یک رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن اقدام کنید(جهت دریافت رژیم مناسب کلیک کنید)؛ اما اگر فکر می‌کنید که به ادامه انجام فرایند RF نیاز دارید لازم است حداقل به مدت ۳ ماه از اخرین جلسه درمانی دوره قبل خود صبر کنید.

آیا RF ایمن است؟
با توجه به ماهیت غیرتهاجمی این روش و اینکه هیچگونه برش، زخم و دوره نقاهتی پس از جلسه درمانی مورد نیاز نیست و با توجه به پارامترها مافوق صوت سطوح انرژی، می‌توان از ایجاد آسیب بر روی تنها سلولهای چربی و عدم تداخل با هیچ ارگان دیگری، اطمینان حاصل نمود.

هزینه این روش چقدر است؟ 
هزینه درمان به روش رادیو فرکانسی (آر اف) متغیر بوده و به نوع دستگاه RF مورد استفاده، تعداد قسمت‌هایی از بدن که باید تحت درمان قرار گیرند، تعداد جلسات درمانی مورد نیاز، دستمزد پزشک و محل جغرافیای مطب پزشک بستگی دارد. 

بهترین سن استفاده از دستگاه لاغری موضعی RF چه هنگام است؟
طبق آمار بهترین بازخورد استفاده از دستگاه لاغری موضعی Rf در افرادی با سن ۳۰ تا ۵۰ سال مشاهده شده است.


نظرات و دیدگاه های شما