دستور پخت تغذیه ای غذاهای ایرانی - انواع دلمه (dolma recipe)

نکات تغذیه ای و طرز تهیه انواع دلمه   (dolma recipe)

نکات تغذیه ای و طرز تهیه انواع دلمه (dolma recipe)

مقالات شماره  ۲۷۵۱  تا  ۲۷۸۰

کاربر گرامی در مقالات ۲۷۵۱  تا ۲۷۸۰  به بیان دستور پخت حرفه ای انواع دلمه (dolma recipe)  به همراه نکات ویژه پخت و اطلاعات مربوط به ارزش غذایی آنها طبق نظر برترین سرآشپزها خواهیم پرداخت؛ همچنین با بررسی این مطالب که مصرف هر کدام از انواع دلمه برای چه کسانی مفید بوده و به آنها توصیه می شود و برای چه افرادی مضر است و باید از مصرف این نوع از   دلمه ها  اجتناب کنند تلاش می کنیم جایگاه دقیق هر یک از این غذاهای  اصیل  ایرانی  را در سفره شما کاربران گرامی بصورت علمی و شفاف روشن نمائیم. 

سرفصل های مورد اشاره تیم متدمن در این دسته مقالات عبارتند از:

دستور تهیه حرفه ای انواع دلمه  های زیر:

        دلمه برگ مو
        دلمه کلم برگ
        دلمه به 
        دلمه فلفل 
        دلمه کدو 
        دلمه سیب زمینی 
        دلمه مخلوط کدو و بادمجان

دلایل علمی توصیه به افراد جهت مصرف این غذاهای اصیل ایرانی 

دلایل عدم توصیه یا احتیاط در مصرف این غذاهای اصیل ایرانی به برخی افراد با شرایط خاص

ارائه نکات ویژه برای تهیه هر یک از این غذاهای اصیل ایرانی 

ارائه اطلاعات مربوط به ارزش غذایی هر یک از انواع دلمه شامل:
میزان کالری موجود در هر وعده غذایی
میزان درشت مغذی های موجود در هر وعده غذایی
تحیلی تاثیر مصرف هر نوع دلمه در تامین درشت مغذی های روزانه بدن شما
تحلیل منابع ریز مغذی های موجود در هر نوع دلمه

مقاله تخصصی شماره ۲۷۵۱ ( دلمه فلفل دلمه ای - dolma bell pepper )

آنچه در مقاله تخصصی شماره    ۲۷۵۱  به آن می پردازیم دستور پخت دلمه فلفل دلمه ای - dolma bell pepper به همراه اطلاعات تغذیه ای آن برای  ۴   تا  ۶  نفر بعنوان غذای اصلی  است.
 

مصرف این غذا به چه کسانی توصیه می شود؟

     به دلیل استفاده زیاد از سبزیجات ، این غذا انتخاب خیلی خوبی برای بیماران دیابتی ، قلبی و حتی کبد چرب است؛ البته در بیماران کبد چرب باید در مصرف برنج دقت شود. همچنین مصرف این غذا به بیمارانی که از یبوست رنج می برند توصیه می شود. 
این غذا در کل یک غذای سالم و رژیمی است و به بیشتر افراد توصیه می شود.


افرادی که باید در مصرف این غذا احتیاط کنند چه کسانی هستند؟

     در بیماری های التهابی مانند افرادی که مشکل دیابت یا مشکل قلبی دارند بجای گوشت قرمز از گوشت بوقلمون یا گوشت شتر مرغ و سایر ماکیان بجای گوشت قرمز استفاده شود.
افرادی که مشکل حساسیت دارند به دلیل مصرف بالای گوجه در این غذا باید در مصرف آن احتیاط کنند.

مواد تشکیل دهنده :

کاربر گرامی اطلاعات مربوط به ارزش غذایی  دلمه فلفل  ، بصورت خلاصه شده و مفید در جدول مربوط به مواد تشکیل دهنده آن قرار دارد، اما توجه شما را به موضوع ارزشمند زیر در ارتباط با این غذا جلب می کنیم:

۱. وجود سطرهای خالی در جدول فوق به این معنا نیست که ماده غذایی موجود در این سطرها (مانند زعفران دم کرده) عاری از میکرونوترینت ها ( Micronutrient / ویتامین و املاح معدنی ) هست، بلکه قطعا در هر کدام از این مواد غذایی ویتامین و املاح معدنی و مواد مغذی وجود دارد، اما مقدار آنها در حدی نیست که بتوان آنها را جز رفرنس آن ماده مغذی در نظر گرفت.

۲. ویتامین و مواد معدنی نام برده در غلات کامل و دانه غلات وجود دارند یعنی اگر برنج قهوه ای و یا آرد کامل گندم استفاده شود نیز از نظر این ویتامین و مواد معدنی غنی می باشد و می توان به عنوان منبع غذایی این املاح و ویتامین ها در نظر گرفت.

۳. روغن های مایع گیاهی منبع ویتامین E می باشد . ( مانند آفتابگردان ، سویا ، ذرت ، کانولا و... )

دستور پخت  دلمه فلفل : 

 ابتدا داخل قابلمه ای آب ریخته ، روی حرارت قرار دهید تا بجوشد . سر فلفل دلمه ای ها را با کارد برداشته و قسمت سفید و تخمه آنها را بیرون بیاورید، اکنون فلفل ها را داخل آب جوش ریخته و ۵ دقیقه بجوشانید. سپس در صافی ریخته و بلافاصله در آب سرد بریزید. (این عمل با ایجاد یک شوک حرارتی به فلفل دلمه ای ها باعث ثابت ماندن رنگ آنها می شود.)
برنج را باید از یک تا دو ساعت قبل در آب بدون نمک خیس کنید. 
پیاز را با کره تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود، سپس آن را از روی حرارت بردارید. گوشت چرخ کرده، نمک ، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید و سپس مجددا مواد را روی حرارت قرار دهید و مواد را تفت دهید تا رنگ گوشت برگردد. اکنون رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و مواد را تفت دهید تا خامی رب گرفته شود ، سپس مخلوط حاصل را از روی حرارت برداشته و برج خیس خورده را نیز به مخلوط اضافه کنید. 
داخل فلفل ها را با مواد پر کرده و از چند نقطه با نوک چاقو سوراخ کنید. سپس سر فلفل ها را روی آنها قرار داده و آنها را داخل یک قابلمه متوسط بچینید. 
گوجه فرنگی ها را خرد کردهیا با رنده درشت رنده کنید، سپس گوجه فرنگی ها را با روغن، ادویه کاری، زعفران، نمک، فلفل سیاه و نصف لیوان آب مخلوط کرده و روی فلفل دلمه ای ها (درون قابلمه) بریزید. 
در قابلمه را گذاشته، به مدت تقریبا یک ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید تا غذا بپزد، در این مدت چند بار از آب داخل قابلمه بر روی فلفل دلمه ای ها بریزید. 
اکنون دلمه ها را داخل دیس چیده و سس کف قابلمه را در کنار دلمه بریزید و بصورت داغ سرو کنید. 

نکات ویژه برای پخت این غذا :

       با ایجاد یک شوک حرارتی به فلفل دلمه ای ها می توانید باعث ثابت ماندن رنگ آنها می شوید.

کاربر گرامی لطفا جهت دریافت کامل دسته مقالات مربوط به " انواع دلمه (dolma recipe)  با شماره های  ۲۷۵۱  تا  ۲۷۸۰ " از سلسله مقالات مربوط به " آموزش دستور پخت غذاهای اصیل ایرانی " و بهره مندی کامل از نکات ویژه موجود در آنها از جمله :

دستور تهیه حرفه ای کامل غذاها
دلایل علمی توصیه یا عدم توصیه به مصرف این غذاهای اصیل ایرانی 
نکات ویژه و خاص برای تهیه غذا
ارائه اطلاعات مربوط به ارزش غذایی هر یک از انواع دلمه

با ثبت نام در سایت و انتخاب یکی از پکیج های زیر ، ضمن دریافت رژیم و مشاوره به اطلاعات کامل موجود در این مقالات نیز دست یابید :
پکیج لاکچری ۴
کانال اینستاگرام مجموعه متدمن (https://www.instagram.com/metodeman)
تماس با تیم پشتیبانی مجموعه متدمن ( ۰۹۳۶۴۰۸۹۸۹۸ - ۰۲۱۵۵۳۶۴۶۸۵ )

نظرات و دیدگاه های شما