دستور پخت غذاهای تغذیه ای غذاهای ایرانی - انواع شامی (Type of shami)

نکات تغذیه ای و طرز تهیه انواع شامی  (Type of shami)

نکات تغذیه ای و طرز تهیه انواع    ....    (EN Name)

دستور پخت شماره ۲۷۴۰ تا  ۲۷۵۰

کاربر گرامی در دستور پخت های شماره  ۲۷۴۰ تا ۲۷۵۰ به بیان دستور پخت حرفه ای انواع شامی (Type of shami)  به همراه نکات ویژه پخت و اطلاعات مربوط به ارزش غذایی آنها طبق نظر برترین سرآشپزها خواهیم پرداخت؛ همچنین با بررسی این مطالب که مصرف هر کدام از انواع شامی برای چه کسانی مفید بوده و به آنها توصیه می شود و برای چه افرادی مضر است و باید از مصرف این نوع از شامی ها اجتناب کنند تلاش می کنیم جایگاه دقیق هر یک از این غذاهای اصیل  ایرانی را در سفره شما کاربران گرامی بصورت علمی و شفاف روشن نمائیم. 

سرفصل های مورد اشاره تیم متدمن در این دسته مقالات عبارتند از:

دستور تهیه حرفه ای انواع شامی های زیر:

        شامی کباب ساده
        شامی پوک (شامی لپه)
        شامی ترش
        شامی نخودچی
        شامی بابلی
        شامی رودباری
        شامی برنج
        
دلایل علمی توصیه به افراد جهت مصرف این غذاهای اصیل ایرانی 

دلایل عدم توصیه یا احتیاط در مصرف این غذاهای اصیل ایرانی به برخی افراد با شرایط خاص

ارائه نکات ویژه برای تهیه هر یک از این غذاهای اصیل ایرانی

ارائه اطلاعات مربوط به ارزش غذایی هر یک از انواع شامی  شامل:
میزان کالری موجود در هر وعده غذایی
میزان درشت مغذی های موجود در هر وعده غذایی
تحیلی تاثیر مصرف هر نوع شامی در تامین درشت مغذی های روزانه بدن شما
تحلیل منابع ریز مغذی های موجود در هر نوع شامی

دستور پخت تخصصی شماره ۲۷۴۰   ( شامی کباب حرفه ای  - shami kabab )

آنچه در دستور پخت تخصصی شماره ۲۷۴۰ به آن می پردازیم دستور پخت شامی کباب حرفه ای - shami kabab به همراه اطلاعات تغذیه ای آن برای ۴ تا ۶ نفر بعنوان غذای اصلی و برای ۸ تا ۱۰ نفر بعنوان پیش غذا است.
 

مصرف این غذا به چه کسانی توصیه می شود؟

     شامی کباب می تواند غذای کامل و میان وعده خیلی خوبی برای بچه ها بخصوص بچه های کم وزن باشه به این دلیل که هم کربوهیدرات داره و هم پروتئین داره بخصوص اینکه از تخم مرغ که یک منبع خوب و کامل پروتئینی هست و برای رشد کودکان بسیار مفید هست که در این غذا از آن استفاده شده است. 
     از طرفی برای افراد سالم هم میتونه یک غذای مناسب باشه به این شرط که درجه سرخ کردن غذا بالا نباشه و روغن دود نکنه و از روغن های خوبی مثل روغن زیتون، کنجد و روغن های مخصوص سرخ کردن که انتی اکسیدان دارند در تهیه این غذای استفاده بشود.

افرادی که باید در مصرف این غذا احتیاط کنند چه کسانی هستند؟

     اما در مورد افراد چاق، دیابتی و دارای کبد چرب ، به دلیل اینکه غذایی سرخ کردنی هست و از طرفی میزان کربوهیدرات آن بالاست باید محدود مصرف بشود.

مواد تشکیل دهنده :

کاربر گرامی اطلاعات مربوط به ارزش غذایی شامی کباب، بصورت خلاصه شده و مفید در جدول مربوط به مواد تشکیل دهنده آن قرار دارد، اما توجه شما را به موضوع ارزشمند زیر در ارتباط با این غذا جلب می کنیم:

۱. وجود سطرهای خالی در جدول فوق به این معنا نیست که ماده غذایی موجود در این سطرها (مانند زعفران دم کرده) عاری از میکرونوترینت ها ( Micronutrient / ویتامین و املاح معدنی ) هست، بلکه قطعا در هر کدام از این مواد غذایی ویتامین و املاح معدنی و مواد مغذی وجود دارد، اما مقدار آنها در حدی نیست که بتوان آنها را جز رفرنس آن ماده مغذی در نظر گرفت.

۲. روغن های مایع گیاهی منبع ویتامین E می باشد . ( مانند آفتابگردان ، سویا ، ذرت ، کانولا و... )

دستور پخت  شامی کباب حرفه ای  : 

 ابتدا گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی، نمک و فلفل سیاه به خوبی مالش دهید تا حالت چسبناک پیدا کند، انگاه آرد نخودچی و ۲ قاشق سوپ خوری آب به گوشت اضافه نموده و ادویه کاری، زعفران دم کرده، تخم مرغ و پیاز را نیز اضافه و با هم مخلوط کنید. 
سپس روغن را در تابه گرم نموده و از مخلوط گوشتی گلوله هایی به اندازه نارنگی برداشته و با دست به آن ها فرم دهید، سپس دو طرف آن ها را در روغن و بر روی حرارت ملایم سرخ نمائید تا تمام شامی ها سرخ شوند.
اگر علاقه مند باشید می توانید شامی ها را در داخل سس گوجه فرنگی ریخته و با حرارت متوسط اجازه دهید تا سس بجوشد و غلیظ شود. هنگامی که سس به غلظت مناسب رسید شامی ها را در دیس بچینید و سس گوجه فرنگی را در اطراف شامی ها ریخته و آن ها را میل فرمائید. 
در غیر این صورت شامی ها را داخل دیس کشیده، با خیارشور، گوجه فرنگی، سیب زمینی سرخ شده، جعفری تازه خرد شده و به همراه سس کچاپ یا سس فلفل میل فرمائید.

نکات ویژه برای پخت این غذا :

       برای تهیه سس گوجه فرنگی باید ۵۰۰ گرم گوجه فرنگی را رنده کرده و به همراه رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، ۱ قاشق آب لیمو ترش و ۲ تا ۳ حبه سیر رنده شده بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد و سس گوجه فرنگی تهیه شود.
       در تهیه سس گوجه فرنگی می توانید در صورت علاقه بجای اب لیمو از سرکه نیز استفاده کنید.
       اگر پس از مخلوط نمودن مواد، احساس کردید که مخلوط سفت است می توانید یک عدد تخم مرغ دیگر به مواد اضافه کنید و اگر احساس کردید که مواد شل شده اند به اندازه یک تا دو قاشق سوپ خوری آرد سوخاری یا نخودچی داخل مواد بریزید و مخلوط نمائید.
       در مراحل پخت می توانید در صورت تمایل زعفران را با زردچوبه جایگزین نمائید، همچنین می توانید مواد را با چرخ گوشت یا دست مالش دهید.

کاربر گرامی لطفا جهت دریافت کامل دسته مقالات مربوط به " انواع  شامی ( Type of shami )   با شماره های ۲۷۴۰ تا ۲۷۵۰  " از سلسله مقالات مربوط به " آموزش دستور پخت غذاهای اصیل ایرانی" و بهره مندی کامل از نکات ویژه موجود در آنها از جمله:

دستور تهیه حرفه ای کامل غذاها
دلایل علمی توصیه یا عدم توصیه به مصرف این غذاهای اصیل ایرانی 
نکات ویژه و خاص برای تهیه غذا
ارائه اطلاعات مربوط به ارزش غذایی هر یک از انواع شامی

با ثبت نام در سایت و انتخاب یکی از پکیج های زیر ، ضمن دریافت رژیم و مشاوره به اطلاعات کامل موجود در این مقالات نیز دست یابید :
پکیج لاکچری ۴
کانال اینستاگرام مجموعه متدمن (https://www.instagram.com/metodeman)
تماس با تیم پشتیبانی مجموعه متدمن ( ۰۹۳۶۴۰۸۹۸۹۸ - ۰۲۱۵۵۳۶۴۶۸۵ )

نظرات و دیدگاه های شما