دستور پخت تغذیه ای غذاهای ایرانی - انواع خوراک های متداول در ایران (common Iranian foods)

مقالات شماره ۲۷۸۱ الی ۲۷۸۳

کاربر گرامی در مقالات ۲۷۸۱   تا ۲۷۸۳ به بیان دستور پخت حرفه ای انواع خوراک های غیر ایرانی متداول در سفره ایرانیان خواهیم پرداخت که در حال حاضر برای ما بسیار متداول و روتین شده اند  (common Iranian foods) ؛ همچنین نکات ویژه پخت و اطلاعات مربوط به ارزش غذایی آنها را نیز طبق نظر برترین سرآشپزها بیان خواهیم نمود و با بررسی این مطالب که مصرف هر کدام از این نوع  خوراک ها برای چه کسانی مفید بوده و به آنها توصیه می شود و برای چه افرادی مضر است و باید از مصرف آنها اجتناب کنند تلاش می کنیم جایگاه دقیق هر یک از این غذاهای ایرانی شده را در سفره شما کاربران گرامی بصورت علمی و شفاف روشن نمائیم. 

سرفصل های مورد اشاره تیم متدمن در این دسته مقالات عبارتند از:

دستور تهیه حرفه ای انواع خوراک های زیر:
     ماکارونی (اسپاگتی)
     املت با سوسیس
     املت با ژامبون

دلایل علمی توصیه به افراد جهت مصرف این غذاهای ایرانی شده

دلایل عدم توصیه یا احتیاط در مصرف این غذاهای ایرانی شده به برخی افراد با شرایط خاص

ارائه نکات ویژه برای تهیه هر یک از این غذاهای ایرانی شده

ارائه اطلاعات مربوط به ارزش غذایی هر یک از انواع خوراک های فوق شامل:
میزان کالری موجود در هر وعده غذایی
میزان درشت مغذی های موجود در هر وعده غذایی
تحیلی تاثیر مصرف هر نوع خوراک در تامین درشت مغذی های روزانه بدن شما
تحلیل منابع ریز مغذی های موجود در هر نوع خوراک

انواع خوراک های متداول ایرانی (common Iranian foods)

انواع خوراک های متداول ایرانی (common Iranian foods)

مقاله شماره ۳۲۰۱ (ماکارونی یا اسپاگتی)
دستور تهیه ماکارونی یا اسپاگتی به همراه اطلاعات تغذیه ای آن برای ۴ تا ۶ نفر

مصرف این غذا به چه کسانی توصیه می شود؟
     استفاده از این غذا برای افرادی که می خواهند وزن اضافه کنند و همچنین کودکان کم وزن توصیه می شود.
     استفاده از این غذا برای ورزشکاران نیز به دلیل داشتن منبع خوبی از کربوهیدرات توصیه می شود.

افرادی که باید در مصرف این غذا احتیاط کنند چه کسانی هستند؟
     از آنجائی که در این غذا از گوشت قرمز استفاده شده است و به دلیل آنکه اسیدهای چرب آراشیدونیک موجود در گوشت قرمز التهاب زا هستند؛ در بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، آلزایمر ، بیماری های التهابی مانند رماتیسم ، لوپوس و سایر بیماری های خود ایمنی لازم است مصرف این غذا محدود شود. 
     در بیماران دیالیزی که محدودیت در دریافت گوشت قرمز دارند، مصرف این غذا توصیه نمی شود. 
     در افرادی که سنگ های کلیوی اسیداوریکی دارند، به علت وجود گوشت قرمز مصرف این غذا توصیه نمی شود.
     بیماران نقرسی، به علت وجود گوشت قرمز مصرف این غذا توصیه نمی شود.

توجه: در صورت مصرف این غذا، توسط بیمارن و افراد فوق استفاده از آنتی اکسیدان هایی طبیعی مانند ویتامین E ( مانند روغن های کانولا ، کنجد ، زیتون و... )، ویتامین C ( مثلا مصرف فلفل دلمه ای، گوجه و لیمو در کنار این غذا ) و سبزیجات بسیار توصیه می شود.

مواد تشکیل دهنده :

کاربر گرامی اطلاعات مربوط به ارزش غذایی ماکارونی (اسپاگتی) ، بصورت خلاصه شده و مفید در جدول مربوط به مواد تشکیل دهنده آن قرار دارد ، اما توجه شما را به نکات ارزشمند زیر در ارتباط با این غذا جلب می کنیم:
وجود سطرهای خالی در جدول فوق به این معنا نیست که ماده غذایی موجود در این سطرها (مانند رب گوجه فرنگی) عاری از میکرونوترینت ها ( Micronutrient / ویتامین و املاح معدنی ) هست، بلکه قطعا در هر کدام از این مواد غذایی ویتامین و املاح معدنی و مواد مغذی وجود دارد، اما مقدار آنها در حدی نیست که بتوان آنها را جز رفرنس آن ماده مغذی در نظر گرفت.

دستور تهیه ماکارونی (Spaghetti):

     ابتدا پیاز را داخل تابه با ۳ قاشق سوپ خوری روغن و حرارت ملایم تفت دهید تا طلایی رنگ گردد، سپس تابه را از روی حرارت برداشته و گوشت چرخ کرده ، نمک و فلفل را اضافه نموده و مخلوط نمائید و مجددا بر روی حرارت قرار دهید تا رنگ گوشت ضمن تفت داده شدن تغییر نماید.
     اکنون ۱/۲ قاشق مربا خوری زردچوبه را به همراه رب اضافه نموده و با حرارت ملایم حدود ۲ دقیقه تفت دهید تا خامی رب گرفته شود.
     درون قابلمه ای بزرگ ۵ لیتر آب (معادل ۲۰ لیوان) بریزید و صبر کنید تا آب بجوش آید. سپس ۱ قاشق سوپ خوری روغن، ۲ قاشق سوپ خوری نمک و ۱/۲ قاشق مربا خوری زردچوبه را اضافه نمائید.
     سرانجام اسپاگتی ها را از وسط نصف کرده و درون قابلمه بریزید تا بجوشند و مغز آنها نرم و پخته شود. سپس اسپاگتی ها را آبکش نموده و با آب ولرم آنها را بشوئید تا نشاسته اضافی آنها گرفته شود.
     اکنون کف قابلمه را با ۲ قاشق سوپ خوری روغن چرب نموده و از نان یا سیب زمینی ورقه شده جهت ته دیگ استفاده کنید. آنگاه مایه گوشتی و اسپاگتی را با هم مخلوط نموده و درون قابلمه بر روی ته دیگ بریزید.

     به یاد داشته باشید که درب قابلمه را باید ببندید و اجازه دهید تا مواد با حرارت ملایم به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم بکشند. پس از پخت مواد را در دیس مناسبی کشیده و به همراه پنیر رنده شده یا سس گوجه فرنگی میل فرمائید.

نکات ویژه پخت این غذا :

     برخی آشپزهای حرفه ای علاقه مند اند به مواد گوشتی اسپاگتی قارچ و فلفل دلمه ای نیز اضافه نمایند؛ در این حالت باید ۲۰۰ گرم قارچ را بصورت ورقه شده و یک عدد فلفل دلمه ای چهار گوش خرد شده را بعد از تفت دادن گوشت چرخ کرده به مواد اضافه کنید و حدودا به مدت ۲ تا ۳ دقیقه آنها را تفت دهید. 

کاربر گرامی لطفا جهت دریافت کامل دسته مقالات مربوط به " انواع خوراک های متداول در ایران (common Iranian foods) با شماره های ۲۷۸۱ تا ۲۷۸۳ " از سلسله مقالات مربوط به " آموزش دستور پخت غذاهای ایرانی" و بهره مندی کامل از نکات ویژه موجود در آنها از جمله :

     دستور تهیه حرفه ای کامل غذاها 
     دلایل علمی توصیه یا عدم توصیه به مصرف این غذاهای ایرانی 
     نکات ویژه و خاص برای تهیه غذا 
     ارائه اطلاعات مربوط به ارزش غذایی هر یک از انواع خوراک های متداول در ایران (common Iranian foods)   

با ثبت نام در سایت و انتخاب یکی از پکیج های زیر ، ضمن دریافت رژیم و مشاوره به اطلاعات کامل موجود در این مقالات نیز دست یابید :
پکیج انتخابی ۴

نظرات و دیدگاه های شما